Sunday, November 28, 2010

ETIKA DALAM BEKERJA.

Profesion sebagai accountant, guru,doktor dan sebagainya tu dianggap pekerjaan. Begitu juga mereka yg terlibat dalam dunia seni..tak kira le dia penyanyi, pelakon atau apa sahaja yg terbabit dgn seni. Dalam pekerjaan ni, memang kita punya satu peraturan yg dipanggil etika dalam pekerjaan.

Bagi kami, golongan yg bekerja ni, perlu mematuhi etika tersebut. Jika terdapat pekerja yg melanggar etika tersebut, mereka akan dikenakan tindakan tatatertib seterusnya akan dipecat dari jawatan yg disandang. Namun sedarkah kita...etika pekerjaan tersebut agak longgar di kalangan anak seni terutaman pelakon dan penyanyi di negara kita ni.

Sebagai seorang artis, mereka merupakan idola dan ikutan ramai dan seharusnya menonjolkan imej yg baik. Tetapi apa yg kita lihat sekarang, sebilangan artis kita
mempunyai kes penyalahgunaan dadah,gangster,mencuri dan berbagai isu keruntuhan moral lagi.Jawapan yg diberikan oleh artis jika ditanya jelas menunjukkan mereka tidak rasa sedikit pun bersalah atas apa yg mereka lakukan. Yang jelas tiada tindakan ke atas mereka yg jelas melanggar etika pekerjaan ini. Seharusnya mereka diberi amaran dan tidakan susulan diambil sekiranya mereka masih melibatkan diri dalam gejala2 negatif seperti ini.

Sikap pilih kasih tidak perlu ada dalam sektor pekerjaan apa pun! Ini akan dapat menjaga imej Syarikat seterusnya nama individu itu sendiri.

No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com