Sunday, November 7, 2010

PERISTIWA BANJIR 70AN...

Minggu depan turn kami gi Kokdiang plak sebb anak sedara aku yg kahwin Sabtu lepas akan melansungkan majlis "mengambil menantu"nya di sana. Risau gak dengan keadaan banjir kat Kedah yg semakin terok ni...Kang jammed kami satu rombongan bas di tepi jalan..Ialah..mana tak nyer? jalan sana tutup..sini pun tenggelam..Nasib baik bebudak tu dah nikah di Rawang..kalu tak..pakal ditunda ler jawabnya.

Sebut pasal banjir ni teringat aku peristiwa banjir tahun 70an dulu..Banjir besar di Kuala Lumpur!masa tu aku belum sekolah lagi..Abah menyewa rumah ditepi sungai..Masa banjir tu..Abah dan emak sibuk berkemas barang utk berpindah.Aku dan Yong berdiri ditepi tangga melihat sampah2 yg dihanyutkan banjir ke sungai berdekatan. entah macam mana , Yong ternampak botol gam terapung2 dibawak arus deras..Dia dengan berani cuba berdiri ditangga untuk mencapai botol gam tu...

Nasib tak baik..Yong terjatuh kedalam arus deras..tengelam timbul dia! Aku menjerit minta tolong pada Abah...Abah tanpa mempedulikan keselamatannya, terus terjun berenang mendapatkan Yong. Dengan izin Allah, Yong berjaya diselamatkan..Itulah bukti kasih seorang bapa utk anaknya. Aku rasa, Yong pun masih ingat lagi kejadian ni meskipun ketika itu dia baru masuk ke alam persekolahan...

Setiap musibah ada hikmahnya kan...Akibat dari kejadian banjir tersebut, abah ditawarkan sebidang tanah di Selayang. Mulai dari situlah Abah berazam untuk mengumpul harta sebanyak mungkin untuk anak2nya. Dan mungkin berkat rezeki dari anak2nya, Abah berjaya membeli beberapa buah rumah di Kuala Lumpur. Tabik spring kami dengan semangat anak kampung seperti Abah!

No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com