Tuesday, November 2, 2010

SABAR...

Ada sesetengah orang berasa gembira dengan musibah yg melanda orang lain terutama orang yg menjadi musuhnya. Malah dihamburkan lagi dengan kata2 bahawa musibah yang diturunkan itu adalah berupa hukuman atas perbuatan orang tersebut. Maaf ler kalau aku katakan orang yg sedemikian masih jahil dan cetek tentang agama. Naif benar tentang hukum yg telah ditetapkan oleh Tuhan.

Ingin aku tekankan di sini bahawa setiap dugaan yg Allah turunkan bukanlah hanya berupa hukuman semata2 tetapi ianya juga sebagai ujian untuk menguji kesabaran umatnya. Ujian tersebut juga akan menjadikan kita sebagai hambaNya akan lebih mengingatiNya.

Jika sekiranya kita ditimpa musibah, sabarlah dan redha dengan ujian Allah kerana ia juga sedikit sebanyak menghapuskan dosa seseorang sekiranya dia menghadapinya dengan sabar dan mempunyai keimanan yg tinggi. Sesungguhnya Allah akan menguji kita dengan ujian yg setimpal untuk hambaNya megikut kemampuan mereka.

Oleh itu, jangan mudah mentertawakan orang lain jika melihat mereka dalam kesusahan sebaliknya muhasabah diri anda dan perbaiki kelemahan diri kerana anda juga dilahirkan sebagai manusia yg tidak sempurna dan mungkin akan diuji dengan ujian yg lebih hebat dari itu.

Renungan buat diriku dan kengkawan juga buat meeka yg masih tak sedor diri tu..bawak2ler bertaubat dan cermin2kan lah diri...

No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com