Sunday, November 7, 2010

TERGAMAKNYA ...

Semalam sku ke Perak sekali lagi mengulangi perubatan utk Abah. Itupun atas permintaan abah yg aku rasa dah tak sanggup menahan kesakitan. Sebenarnya penat dari menghadiri majlis khawin ipar aku di Rawang pun tak hilang lagi tapi disebabkan Abah yg ku lihat makin menjadi2 batuknya..aku gagahkan juga menemaninya.

Nasib baik ler iparku sanggup memandu sejauh tu. Kami sampai mungkin agak terlambat sedikit disebabkan hujan lebat di jalanraya. Memandangkan penyakit Abah yg semakin teruk, aku minta jasabaik Haji tu untuk membuat rawatan"tepuk" bagi mengeluarkan bisa santau Abah. Aku masih berharap yang Abah sebenarnya bukan terkena santau tapi batuk biasa.

Dengan menggunakan daun pisang kelat..Abah dikehendaki berbaring secara meniarap dan ditutup tubuhnya dengan kain putih. Belakang abah ditepuk menggunakan sehelai daun nangka yg baru sahaja luruh ke tanah. Setelah lebih kurang 15 minit, Abah disuruh bangun dan daun tersebut disuluh dengan lampu suluh utk melihat hasilnya.

MasyaAllah, hampir gugur airmataku bila lihat dengan mataku sendiri, benda2 berkilat seperti kaca keluar dari badan Abah.Meski pun tidak banyak, tapi benda2 itulah yg membuat Abah menderita hingga kini. Menurut Haji tu, Abah perlu menjalani rawatan ini berkali2 sehingga semua bisa santau berjaya dikeluarkan.

Siapalah Hamba Allah yg tidak berhati perut sanggup membuat Abah menderita sedemikian rupa..Orang sebaik Abah yg tak pernah irihati malah sering menolong orang pun sanggup dianiaya sedemikian rupa. Sebagai anak, aku tidak sesekali akan mengampunkan dosa orang yg menyantau Abah! aku berharap agar dia segera menerima pembalasan sepertimana seksanya abah sekarang..Syaitan seperti ni tak mungkin akan insaf apalagi bertaubat. Muga Allah Kabulkan permintaan aku ini...Abah..aku dan adik beradik yg lain akan terus berusaha utk mengubati Abah, Aku rindu untuk mendengar hilai ketawa dan senda gurau abah seperti dulu. Harap abah tidak berputusasa..kerana Rahmat Allah itu ada di mana2...

No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com