Sunday, November 14, 2010

UPAH DUIT SILING


MC kerana demam sebenarnya lebih membuat badan aku bertambah sakit dan kepala tambah pening. Lalu aku kuatkan semangat untuk melawan penyakit ini. Pagi Sabtu, aku gagahkan diri untuk mengemas bilik tidur dan menyusun buku2 Abang yg berselerak di tas meja studynya. Melihat buku2 yg bertabur tu jer dah buat kepala kau ligat berpusing..terfikir gak dalam hati camner di study dgn keadaan bilik yg berselerak macam tu.

Dalam pada sibuk mengemas tu, ada sesuatu yg selama ini aku tak perasan...setiap kali aku mengemas bilik abang dan baby, kerap benar terjumpa duit siling yg bertaburan merata2 sampaikan ke bawah katil dan di atas sink bilik air diorang..Melampau betul bebudak sekarang ni!!Pada mereka duit siling ni cam duit satu sen yg tak berharga agaknya..

Teringat masa aku kecik2 dulu, kalu terjumpa duit siling ni, mengalahkan jumpa harta karun lagi..Berbeza dengan anak2ku..tak pandang langsung semua ni. Mungkin disebabkan dah biasa dengan kemewahan, jumpa duit siling pun tak akan membuat mereka teruja seperti mana aku dulu.

Kira punya kira, terkejut gak aku! duit siling yg bersepah tu yang aku kumpulkan berjumlah lebih kurang RM30.25! Korang tak mau tak pelah..Tu kira upah Mama mengemaskan bilik korang yerr. Tapi aku kena suruh hubby aku tukar dulu kat kedai mamak sebb nanti orang ingat aku pecah duit tabung pulak!

Pada Abang dan Baby, aku ingatkan bahawa, untuk jadi seorang yang mempunyai kekayaan, segalanya bermula dari bawah...duit siling yang dikumpulkan sedikit demi sedikit tu..tak mustahil menjadikan seseorang itu hidup senang asalkan dia mempunyai disiplin dalam dirinya dan melakukannya secara berterusan tanpa henti. Agaknya anak2ku faham ke tidak apa yg cuba aku beritahu mereka? Korang sendiri faham ker agaknya?

No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com