Friday, November 12, 2010

SAKIT JIWA RUPANYA


Kadang-kadang kita tak pernah terfikir bahawa orang yg mempunyai penampilan sempurna, berpakaian kemas sebenarnya mempunyai masalah gangguan mental yg serius.Mereka ini memang kelihatan normal tapi hakikatnya orang seperti ini memerlukan rawatan supaya penyakit jiwa yg dihadapinya tidak menjadi semakin parah.

Mungkin ada yg bertanya, apakah tanda2 orang yg berpenyakit mental ni? Berdasarkan pada kajian aku dalam beberapa buah buku yg kubaca..berikut adalah tanda2nya.

1) Suka menyendiri. Tak suka bergaul dengan masyarakat sekeliling yang dianggap jahat dan suka berperasangka buruk malah tidak berasas. Aku pernah berdepan dengan pesakit mental cam ni bilamana dia akan menguis2kan tangannya bila bercakap dengan seseorang. Korang nak tahu mengapa? Bila ditanya, dia kata, dia melontarkan semula "kuman kekotoran" yg diberi oleh org yg dihadapannya. Serius ni..Aku tak tipu!

2) Rasa marah bila orang memandang ke arahnya kerana dia berperasangka orang tersebut sedang bercerita mengenainya. Satu insiden menarik yg aku saksikan sendiri ialah ketika aku bercuti di PD dimana sorang pompuan ni bergaduh dengan seorang wanita hanya kerana berebut kerusi sedangkan kerusi yg disediakan banyak disitu. Aksi terlampau nya ialah mengibas2kan tuala di atas kerusi yg berpasir ke arah wanita yg duduk disebelahnya. Apabila wanita tersebut marah, dia menjelir2kan lidah dan mebuat aksi memek muka "senteng" nya. Kalau korang tengok..dah macam pompuan wayar putus jer rupanya.

Orang seperti ini sebenarnya mempunyai masalah peribadi dimana salah satu daripada nya ialah dia tidak dapat menerima hakikat bila melihat kejayaan orang lain sedangkan dia masih ditakuk lama. Sifat iri hatinya dizahirkan dengan perbuatan seperti memfitnah atau menganiaya orang dengan cara dia tersendiri.

Dia juga tidak dapat menerima kekurangan yg ada pada dirinya. Orang seperti ini bukan berusaha untuk memajukan dirinya sebaliknya menjatuhkan orang yg dibencinya.

Pada sesiapa yg rasa2nya lah mempunyai penyakit seperti ini, bawak2 ler pegi berubat sementara penyakit tersebut tidak melarat dan membahayakan nyawa orang lain.Dari dok menganiaya orang tu ..baik ler ikhtiar mengubati diri anda yg makin parah tu..

No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com