Sunday, August 22, 2010



Dalam bulan Ramadhan ni, kita mmg dituntut untuk membuat sebanyak mungkin amal jariah terutama kpd orang2 yg kurang bernasib baik.

Syukur sebb masyarakat Malaysia mmg perihatin pada insan2 seperti ni. memang mewah anak2 yatim ni dgn jemputan majlis berbuka puasa di sana sini. Siap dgn pemberian hamper dan duit raya lagi. Namun, mengapa tradisi seperti ni cuma dibulan puasa sahaja sedangkan pada bulan2 yg lain, acara seperti ini tidak diteruskan.

Tangan kanan memberi ..sorokkan tangan kiri. Bermakna sesuatu pemberian yg ikhlas itu tak perlulah digembar-gemburkan. Cukaplah sekadar Tuhan yg mengetahui niat seseorang tu. Derma yg di canang2kan satu dunia tu dah menjadi satu riak yg membuat niat kita yg dari mulanya untuk beramal bertukar kepada menunjuk2.

Kekalkan lah budaya "memberi" tersebut sebagai amalan mulia yg perlu diterapkan ke generasi yg akan datang. Semuga mereka lebih mengenali erti perikemanusiaan sesama insan di dunia ini. Sesungguhnya.. tangan yg memberi lebih baik dari tangan yg menerima...

No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com