Wednesday, August 11, 2010

Nujum Pak Belalang


Dulu masa arwah Tok ada lagi, aku mmg rapat dgn dia. setiapkali dia datang ke rumahku, selalu gak aku mintak Tok telek nasib aku. Masa tu, aku mmg tak caye sumer ni tapi saje suka2.

Masa atuk pegang tangan aku, dia terus bercakap tentang apa yg akan aku lalui dalam hidupku dikemudian hari. Kata Tok, aku tengok nasib kamu ni cerah berbanding adik beradik lain...anak pun tak ramai..Tetiba, Tok tergelak kerkekeh2..Tah apa yg funny nyer tangan aku ni tah..Sape ler yg berani nak kena cakar dgn cucu aku ni. Tok kata, aku ni mmg nampak lembut orangnya tapi mewarisi panas baran dia..Sebb tu kot Tok tak mau turunkan ilmunya pada aku. Takut salah guna katanya..Kang ade plak yg mati katak kamu buat, katanya marah bila aku cuba2 gak mintak.

Rupanya ketawa Tok tadi ada makna..dia meramalkan satu ari nanti aku mungkin akan bermadu tapi opsss copp! ada tapi nyer yerk.. Benda tu tak menjadi! See? nak kata tak percaya,,benda tu mmg jadik kat aku, percaya plak kang, syirik lak aku. Satu lagi kehebatan Tok ialah dia bole mengambarkan camner rupa barang yg hilang sekalipun tidak mengetahui apakan brg tersebut.

Apa pun nostalgia aku dgn Tok tetap jadi kenangan terindah sepanjang idup ni. Semuga Tok tenteram di sampingNYA. InsyaAllah, kalu ada rezeki aku mengerjakan Umrah dan Haji, aku akan melawat Tok di Mekah.. tempat persemadiannya...

No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com