Tuesday, October 19, 2010

HUTANG MEMBAWA BEBAN

Berita yg agak mengejutkan aku! Ini tentang hutang seisi rumah yg terdapat di Malaysia adalah merupakan ranking yg teratas sekali di Asia Tenggara. Mak oii! terror gak rakyat Malaysia ni bab2 nambah utang yek?

Diantara kajian yg menunjukkan apakah alasn yg menyebabkan mereka berhutang adalah kerana faktor2 yg kengkadang tu tak masuk dek akal.

Persaingan sesama jiran
Ini ler penyakit orang Melayu. bukan boleh tengok jiran lebih sket. Bila jiran beli perabot, dia pun perosah laki tu nak gak perabot baru..Jiran beli TV plasma..heiii dia pun tak mau kalah! Yang penting, gaya mesti ada..hutang keliling pinggang bukan orang tau pun!

Kad Kredit
Kita ni kengkadang tak perlu sangat barang yg di beli tu tapi disebabkan boleh bayar dengan kad kredit...arghh tak kisah ler kannn. Bukan nampak pun kuar cash nyer..Tapi siap ler korang...bila statement datang..time tu jantung pun boleh berhenti. Aku setuju gak kad kredit tu dihadkan pada golongan tertentu jer sebb ramai yg tak boleh nak manage kewangan masing2. Berbelanja tu cam tak ingat dunia!

Yang penting bagi aku, kekangkan nafsu korang tu time nak buat keputusan untuk membeli sesuatu.Aku prefer menyimpan wang dan membeli secara tunai sebab dengan cara tu aku akan terasa aliran wang tunai aku keluar...So secara tak langsung, sifat berjimat dan berwaspada semasa membeli tu sentiasa ada. So far...aku cuma berhutang untuk rumah dan kereta jer...sebb tu "wajib" kan..Paling penting..aku pastikan yang hutang rumah dan kereta tu dibayar mengikut jadual supaya tiada bebanan tunggakan dan rekod kita pun dengan pihak bank pun bersih gitu...


(Ini hutang hubby aku...anniversary present )

No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com