Wednesday, October 13, 2010

SELAGI KITA MEMBERI..SELAGI TULAH DIA MEMINTA


(Tolong kami..bantu kami...)

Bukan aku tak simpati pada mereka ni tapi cuma korang fikir...kebanyakan dari pengemis yg berkeliaran di negara kita ni disebabkan oleh sikap rakyat kita yg terlalu bermurah hati. Kebanjiran pengemis ni bukan sahaja rakyat Malaysia tetapi dari negara2 luar.

Rata2 mereka ni sering kelihatan di kedai2 makan. Semalam jer, seorang buta menghampiri aku ditemani oleh seseorang yg memimpinnya meminta sedekah ketika aku sedang menikmati hidangan makan malam di restoren. Bukan aku nak ungkit pemberian aku padanya, tapi aku terfikir..mana perginya Jabatan Kebajikan Masyarakat dan mana perginya wang zakat yg kita salurkan setiap bulan kalau tak digunakan untuk membantu orang2 yg memerlukan seperti ini. Mengapa masih ada peminta sedekah di zaman negara kita dah lama mengecapi kemerdekaan??

Macam aku katakan tadi...mereka lebih senang meminta dari bekerja kerana itu tak memerlukan tenaga yg banyak dan ianya lebih lumayan berbanding dari dari duduk di rumah kebajikan masyakat. Jika di buat perhitungan kasar, purata keuntungan hasil dari "kerja" ini, mereka berupaya mendapat hasil seperti gaji yg diperolehi lulusan ijazah seperti kita ni. Tak payah belajar sampai pening2 kepala, untung masuk ribu2...sapa tak nak kan???

Moral of the story, sebenarnya kita kena bertegas untuk tidak memberi supaya mereka ini tidak lagi meminta. aku rase cara ni jer dapat membendung kebanjiran pengemis jalanan yg dah cam cendawan tumbuh di Malaysia ni.

Jawapannya terletak pada pihak yg berkenaan..Jalankan tanggung jawab anda sebaiknya.

No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com