Wednesday, October 27, 2010

RASA KECIWA ITU BIASA..



Kita bahagia bila kita berjaya mendapat apa yg dihajati tapi merasa keciwa bila gagal meraih apa yg diidamkan. Mengapa perlu ada rasa keciwa? Memang lah kan sebb sebagai manusia yg dikurniakan Allah dengan segala sifat, rasa keciwa itu datang tanpa diundang.

Persoalannya sekarang, perlukah kita melayani rasa keciwa tersebut?. Bukankah perasaan keciwa itu tidak mendatangkan sebarang hasil apa2. Ianya tidak dapat membantu apa2 selain dari rasa negatif yg tumbuh dalam diri kita. Perasaan rendah diri, terhina, marah dan sebagainya. Semua sifat2 negatif ni akan bersarang selamanya dalam diri kita selagi kita tidak mempunyai inisiatif untuk bangkit dari rasa keciwa tersebut.

Jujur kukatakan, aku penah mengalami perasaan seperti itu. Tapi akhirnya aku sedar bahawa perasaan keciwa itu sebenarnya boleh membunuh semangat aku untuk meneruskan hidup. Lalu aku bangkit semula, dengan semangat dan dorongan dari sahabat yg banyak
menyedarkan aku dari dibuai rasa keciwa yg teramat sangat.

Hidup ni masih panjang wahai kawan..Jangan bazirkan masa anda dengan melayani rasa keciwa. Ayuh! perjalanan kita masih panjang dan jauh kehadapan. Pandanglah hidup ni dengan semangat baru..percayalah anda mampu merubahnya.!

No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com